MAKONI

Marchen København Nijmegen

System

Ankomst til Tyskland

I dag kunne vi sove længe for vi skulle først afsted kl. 0600, så det passede med vores ankomst i Korsør kl. 1000.

Morgenmad var fra kl. 0500. Vi kan nu, efter to dage, mærke at rumlen med at få det hele pakket ned til tiden begynder at fungere, så vi kan være klar til afmarch på det befalede tidspunkt.

Det første stykke vej ud af Slagelse var ret begivenhedsløst, men efterhånden fik vi en del hilsner fra de forbipasserende, idet vi også formåede at få omtale i trafikradioen.

Omkring 800m før flådestation Korsør formerede vi i 3’er kolonne med fanerne forrest, og det sidste stykke blev tilbagelagt i takt og med sang.

Efter ankomsten på flådestationen, blev vi briefet af først vores egne folk. Derefter fik Gunnar Thorson’s Chef ordet og fortalte om de generelle oplysninger i forbindelse med sejladsen, og herefter briefede Banjemesteren omkring sikkerheden ombord og forhold i forbindelse med forlis, og brugen af redningsvestene.

Jf. skibschefen var der udsigt hårdt vejr undervejs og derfor blev der udleveret en del havbolsjer (læs søsyge piller) til de ikke søstærke, bemærk at der på holdet er deltagere fra den hollandske marine.

Ankommet ombord på miljøskibet Gunnar Thorson fordelte gængerne sig på skibet hvor der var plads, og efterhånden lignede det nærmest en transport af bådflygtninge. Der lå personer i gummibåden samt under den. Tiden blev for de flestes velkomne udnyttet til at slappe af og sove, en enkelt gik dog omkring på dækket for at få nogel flere kilometer i benene.

Vejret på turen var fint. Det blæste lidt fra morgenstunden, men omkring middag tog vinden af igen. Kl. 1630 blev alle purret for at der kunne laves det traditionelle holdbillede i agterstavnen. Der skal fra MAKONI holdet lyde en stor tak til hele besætningen som under hele turen var meget hjælpsomme og beredvilligt tog holdbilledet. Der blev ligeledes brygget adskillige kander kaffe undervejs.

Ved ankomsten i Kiel stod støtteholdet klar til at modtage os og efter landgang blev der aflagt jubelrulle for skibet.  Vanen tro blev der derefter briefet om de praktiske detaljer omkring indkvartering, spisning  samt instruktioner for starten i morgen. Indkvartering forgik i to forskellige bygninger, idet tyskerne havde forestillet sig at officerer skulle i “offizersheim” og resten i “unteroffiziersheim”, men det blev der lavet om på så gængerne var i én bygning og hjælperne i en anden.

Spisning foregik i en gammel maskinbygning på kajen, hvor Le Chef serverede kyllingfilet, ris salat og alm. salat kl. 1900. Aftenen fortsatte derefter med hyggeligt samvær og opfriskning af gamle minder, blandt de deltagere som også sejlede til Kiel i 2002 . I indkvarterings bygningen  er det observeret at enkelte værelser er indrettet med vasketøj og tørresnore, men det er ikke noget i forhold til en beduinlejr.

Hauptmann zur Luftvaffe, Freiherr von Østrup har sørget for, at der i morgen vil være udgang fra “mittelvache”  kl. 0500. Indledningsvis var de ikke imponeret over den gråhårede herrer der ankom for at giver instruktion, men konfronteret med den adelige titel “von Østrup” rettede selv vagthavende officer ind til højre og sagde “jahvol” .

Comments are closed.